- Lamborghini heeft het doek van de opvolger van de Huracan getrokken. Maak kennis met de Temerario
- De 920 pk sterke hybride aandrijflijn bestaat uit een vierliter V8-motor met twee turbo’s die ondersteuning krijgt van drie elektromotoren.
- Die combinatie zorgt ervoor dat de Lambo binnen 2,7 seconden de 100 km/u aantikt en een topsnelheid van 343 km/u haalt.
- Lees ook: De eerste volledig elektrische Ferrari gaat meer dan een half miljoen kosten
Lamborghini zet de volgende stap in het elektrificeren van het aanbod met de 920 pk sterke Temerario. Het nieuwste model, dat de goed verkopende Huracan vervangt, heeft een hybride aandrijflijn bestaande uit drie elektromotoren en een V8-benzinemotor.
De Italiaanse sportwagenfabrikant trok vorige week het doek van de Temerario tijdens het prestigieuze Monterey Car Week in de Verenigde Staten.
Daarbij legde CEO Stephan Winkelmann van Lamborghini direct de naam van de auto uit aan Business Insider: “Temerario betekent ‘moedig’ in het Spaans en is de naam van een stier die in 1875 deelnam aan stiergevechten.”
"Hij zal een belangrijke speler in een groeiende, maar ook erg drukke markt worden", zei Winkelmann. "Het is een erg belangrijke auto voor Lamborghini en we verwachten dat hij nog succesvoller zal zijn dan de Huracan."
Net als de andere supercars van Lamborghini, heeft ook de Temerario weer het kenmerkende driehoekige ontwerp. Hij heeft een scherpe voorkant met een lange voorruit waardoor direct duidelijk is met wat voor auto we te maken hebben. Tegelijk is de Temerario relatief rustig vormgegeven. De aluminium panelen hebben weinig hoeken en vouwen, een look die Winkelmann "puur" noemt.
Het ontwerp helpt de auto ook qua snelheid. De aerodynamica van de Temerario levert 103 procent meer 'downforce' dan de Huracan EVO. Dat getal stijgt naar 158 procent als je de Temerario uitrust met het 'Alleggerita Pack', waarmee je de auto in een circuitmonster verandert.
Meer ruimte en technologie
Van binnen is de Temerario groter dan de Huracan en heeft hij meer technische snufjes. Zo is er ongeveer 2,5 centimeter meer hoofdruimte en 5 centimeter meer beenruimte voor de langere medemens, of voor wanneer er een helm op moet bij het rijden op het circuit.
In de cabine vind je drie schermen: een 12,3-inch metend instrumentarium achter het stuur, een 8,4-inch scherm in het midden en een 9,1-inch scherm voor de passagier. Vanzelfsprekend heeft de Temerario ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto.
De grootste verandering zit hem echter niet in het ontwerp of het interieur, maar in de aandrijving. Lamborghini koos namelijk niet voor 10 cilinders, dat jarenlang voor de 'instapmodellen' toonaangevend was, maar voor een geëlektrificeerde krachtbron met 8 cilinders.
De nieuwe vierliter V8-motor met twee turbo's is achter de bestuurder geplaatst, is verantwoordelijk voor 800 pk en drijft alleen de achterwielen aan. Hij is gekoppeld aan drie elektromotoren en een 3,8 kWh lithium-ion accupakket, die samen de overige pk's voor hun rekening nemen.
Twee van de drie elektromotoren zijn op de vooras gemonteerd. De derde zit vast aan en ondersteunt de verbrandingsmotor. In totaal levert de aandrijflijn 920 pk.
De combinatie van verbrandingsmotor en elektromotoren zorgt ervoor dat de Temerario vierwielaangedreven is. Dat zorgt ervoor dat de auto binnen 2,7 seconden 100 km/u aantikt en dat het accelereren pas stopt bij 343 kilometer per uur.
10.000 toeren per minuut
Om het af te maken heeft de nieuwe Lambo nog een speciaal cijfer: 10.000. Dat is het aantal toeren per minuut dat de V8 aankan. Iets wat de liefhebber waarschijnlijk heel erg kan waarderen.
Om de inzittenden te laten meegenieten van de schreeuwende V8, hebben de geluidsingenieurs van Lamborghini extra aandacht besteedt aan de motorsteunen, het chassis en de carrosserie.
Gelukkig weet ook Lamborghini dat zijn klanten niet altijd zitten te wachten op een race-ervaring, bijvoorbeeld wanneer je in de file staat. Daarom kan de Temerario in verschillende rij-modi gezet worden, waaronder ook een stand voor stedelijk gebruik.
Onder die modi zit voor het eerst een 'Drift Mode', die bestuurders helpt om een gecontroleerde variant van overstuur vast te houden. Zo kunnen ook de niet Max Verstappens plezier hebben tijdens het rijden.
Lamborghini heeft de prijzen van de Temerario nog niet bekendgemaakt. Goedkoop zal hij sowieso niet worden als hij begin volgend jaar de verkoop in gaat. Vermoedelijk zal de supercar boven de drie ton uitkomen, aangezien de Huracan zich ook in dat gebied bevond.